niedziela, 28 sierpnia 2011

1 Sam 28:11-20

Tak mnie jakoś wzięło przy przeglądaniu sieci by porozmawiać o tej scenie.
Jest to historia kiedy to Saul poszedł do wieszczki by ta wezwała mu Samuela[który był martwy]
Wiele Kościołów/Organizacji religijnych wierzy,że wywołaną istotą był nie kto inny jak sam Samuel.Przytoczę teraz ten werset i podkreślę/pogrubię w nim kluczowe słowa,do wyjaśnienia tej kontrowersyjnej części Biblii.

1 Sam. 28:11-Rzekła kobieta: Kogo mam ci wywołać? I rzekł: Samuela mi wywołaj.
12. Gdy ta kobieta ujrzała Samuela krzyknęła wielkim głosem i rzekła do Saula: Dlaczego mnie oszukałeś? Wszak ty jesteś Saul!
13. I rzekł do niej król: Nie bój się. Lecz co widzisz? Kobieta odrzekła Saulowi: Widzę nadludzką istotę wychodzącą z ziemi.
14. I rzekł do niej: Jaki wygląd jej? I rzekła: Starzec to, który wychodzi otulony w płaszcz. I poznał Saul, że to Samuel, i pochylił się twarzą ku ziemi, i oddał pokłon.
15. Samuel zaś rzekł do Saula: Czemu mnie niepokoisz, każąc mi przyjść? A Saul rzekł: Jestem w ciężkiej niedoli, Filistyńczycy wojują ze mną, a Bóg odstąpił ode mnie i już nie daje mi odpowiedzi ani przez proroków, ani przez sny; przywołałem więc ciebie, abyś mi oznajmił, co mam czynić.
16. I rzekł Samuel: Dlaczego tedy pytasz mnie, skoro Pan odstąpił od ciebie i stał się twoim wrogiem?
17. Pan uczynił ci, jak zapowiedział przeze mnie: Pan wydarł władzę królewską z twojej ręki i dał ją innemu, Dawidowi.
18. Ponieważ nie usłuchałeś głosu Pańskiego i nie wywarłeś zapalczywego gniewu Pana na Amaleku, dlatego uczynił ci to Pan w dniu dzisiejszym.
19. Nadto wyda Pan Izraela wraz z tobą w ręce Filistyńczyków i jutro będziesz ty i twoi synowie ze mną. Również i obóz izraelski wyda Pan w ręce Filistyńczyków.
20. I zaraz padł Saul jak długi na ziemię, gdyż przeraził się bardzo z powodu słów Samuela; opadł też zupełnie z sił, gdyż już cały dzień i całą noc nic nie jadł.
(BW)

Najważniejszym tekstem,który pozwoli nam wyjaśnić kwestię tych wersetów jest werset 13  I rzekł do niej król: Nie bój się. Lecz co widzisz? Kobieta odrzekła Saulowi: Widzę nadludzką istotę wychodzącą z ziemi.
Użyto tu słowa אֱלֹהִים [Elohim],czyli hebrajskiego Bóg/bóg/boski/potężny,sanktuarium/boska istota...etc.
Należy sobie zadać pytanie,czy Samuel był bogiem ? albo boską istotą? Ja uważam,że nie,choć narrator mówi nam,że był to Samuel nie musi wcale to tego oznaczać,Biblia tłumaczy się sama w Piśmie czytamy,że umarli[a taki był Samuel]

Kaznodziei Salomona 9:5 ponieważ żyjący wiedzą, że umrą, a zmarli niczego zgoła nie wiedzą, zapłaty też więcej już żadnej nie mają, bo pamięć o nich idzie w zapomnienie. 
Job. 14:21 Jego dzieci zdobywają szacunek - lecz on o tym nie wie; gdy żyją w poniżeniu, on na to nie zważa.
Job. 7:9-Jak obłok się rozchodzi i znika, tak nie wraca ten, kto zstąpił do krainy umarłych.
10. Nigdy już nie wróci do swego domu, a miejsce jego zamieszkania nie wie już nic o nim.

Hioba 7:9
To według mnie NAJDOBITNIEJSZY werset mówiący o tym,że człowiek po śmierci nie może wrócić z krainy umarłych,jak wiemy Samuel w tej krainie się znajdował ponieważ pisze[wyszedł z ziemi] kraina ta jest utożsamiana z grobem,szeol to grób.Nikt nigdy stamtąd nie wrócił,dlaczego to miałby być wyjątek ? Bóg nie robi wyjątków,gdyby takowy zrobił tekst z księgi Hioba byłby kłamstwem.Jak wiemy kłamstwem nie jest.
Należy sobie teraz zadać pytanie;"Kto w takim razie został wywołany przez Wieszczkę?" Zacytuję specjalnie dla Katolików,którzy uważają,że to był Samuel teksty "Ojców Kościoła" bo się z nimi zgadzam.
"Wróżka nie wywołała Samuela, bo było to niemożliwe, a ten, który wyszedł, nie mówił prawdy. Zastanów się, kto to był i jaka moc sprawiła, ze wyszedł" (Orygenes Kom.Sam. fr.14) 
 
"Była to jakaś zjawa i wyobrażenie złudne, wywołane sztuczkami diabelskimi. Pismo św. dlatego ją nazywa imieniem Samuela, ponieważ takie widziadła, zwykło si nazywać imionami tych rzeczy, których są obrazami" (Augustyn Do Symplincjana 2/3.2)
 
„Wróżka, poprzez widmo Samuela mówi do Saula” (Hieronim/Kom.Mat) 

Sam Bóg zabronił zwracać się do umarłych:Bo wiedział,że nie zwracamy się do tych ludzi a do demonów!Istot,które żyją i zwodzą ludzi...
3 Moj. 19:31-Nie będziecie się zwracać do wywoływaczy duchów ani do wróżbitów. Nie wypytujcie ich, bo staniecie się przez nich nieczystymi; Ja, Pan, jestem Bogiem waszym.
(BW) 

W Takim wypadku Ja wierzę,że nie był to Samuel a Demon/bóg/boska istota na co wskazuje hebrajskie słowo ELOHIM.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz